Hoe je een digitale leider wordt en 500% meer omzetgroei realiseert dan je concurrenten

Enkel feiten ter overweging

In 2011, ten tijde van het WSJ bericht, was digitaliseren inmiddels geen buzzwoord meer. Wereldwijd waren meer dan 2 miljard mensen al verbonden met het internet, waarvan er 845 miljoen inmiddels een Facebook account hadden. Het internet was al een basisbehoefte van een gehele generatie die het leven zonder nooit gekend heeft.

Maar terwijl consumenten heel gemakkelijk zijn overgegaan op papierloze communicatie lopen bedrijven nog altijd achter. Daarnaast ervaren B2B bedrijven grote moeite met het digitaliseren – ofwel moderniseren – van hun bedrijfsprocessen, wijst een driejarige studie door McKinsey uit.

Het meest opzienbarende verschil is zichtbaar binnen het segment B2B, waarbij de gemoderniseerde voorlopers tot wel vijf keer zoveel omzetgroei ervaren als de achterblijvers. Precies, dat is 500% meer dan jouw organisatie als die nog geen digitaliseringsslag heeft gemaakt.

Nu je de voordelen kent van digitaliseren, laten we het pad definiëren om daar te komen.

Digital Advantage. Defined.

De eerste en belangrijkste stap naar een digitale organisatie is erkennen dat er ruimte voor verbetering is – Want dat is er altijd. Je kunt een adviesbureau inhuren voor het creëren van een benchmarkrapportage, of kijken naar hoe de marktleiders het doen. Het probleem is echter dat de resultaten niet specifiek voor jouw bedrijf zijn en geen rekening houden met een specifieke manier van werken.

Digitalisatie heeft het meest invloed op de dagelijkse gang van zaken. De manier waarop dingen binnen organisaties worden gedaan, worden gevormd door de organisatorische processen. Bedrijfsproces re-engineering en optimalisatie is daarom de juiste plek om te beginnen. Al deze processen in kaart brengen en de terugkerende taken te markeren is de kortste weg naar potentiële verbeteringen.

Als de taak handmatig en fysiek is, stel jezelf de vraag waarom dit niet digitaal is ingericht.

De eerste stap vereist de meeste moed

Werkprocessen die uniek zijn voor jouw organisatie zijn meestal de belangrijkste, echter ook de lastigste om te automatiseren. Zonder beschikbare standaardapplicaties neemt een complete automatisering hiervan veel tijd en middelen in beslag. Deze werkprocessen zijn typisch genoeg vaak gebaseerd op papier, met al het bijbehorende gedoe eromheen. Onze missie is om slim samen te werken. Hierdoor vinden, ontgrendelen en creëren wij jouw digitale voordeel. Samen vergroten wij het succes van jouw organisatie. Wat het digitale voordeel is en hoe meer succes wordt behaald, hangt af van de werkprocessen die wij automatiseren.

Even terugkomen op Satya Nadella’s opmerkingen, hier is een simpele 1-2-3:

  1. Betrek alle belanghebbenden; Deze stap overslaan maakt een implementatie des te moeizamer.
  2. Breng alle digitale potenties in kaart.
  3. Ga digitaal.

De eerste stap is het lastigst. Wij doen de rest.

Alle artikelen